Advertenties voor reizen, online winkelen en cultuur converteren meest
Digitale lezers hebben vaak interesse om na het (online) bekijken van een advertentie meer te weten over het aanbod. Het online device waar men de krant op leest, maakt het wel erg laagdrempelig om verder op onderzoek uit te gaan.

Reisadvertenties, online shopping en culturele advertenties zullen snel tot conversie leiden
In het onderzoek werd gevraagd op welk type klikbare advertenties men het meest geneigd is om te reageren. Sommige digitale kranten bieden al de mogelijkheid om door te klikken naar de adverteerder of webshops. Bij andere titels wordt deze responsoptie voorbereid.
Uitgaan en reizen
Het boeken van tickets voor concerten, theater of voorstellingen blijkt het meest interessant. Bijna de helft geeft aan deze optie interessant te vinden. Dat geldt ook voor het opvragen van informatie over reizen.
Een afspraak maken
Ook het bestellen van producten en boodschappen lijkt aantrekkelijk. In mindere mate geldt dat ook voor afspraken bij opticiens en audiciens.
Overall wordt bij 1 op 3 van de lezers de interesse voor een doorklikbare advertentie gewekt.
A11. In de nabije toekomst wordt het waarschijnlijk mogelijk om online te reageren/door te klikken op advertenties in de e-paper. In hoeverre zou u van de volgende optie gebruik willen maken?
Basis: Lezers van de digitale krant, n=302
© Ipsos 2023