Lezers vinden advertenties passen bij hun krant
De lezers van de digitale krant vinden de advertenties passen bij de titel die zij lezen. Er is dan ook nauwelijks hinder van reclame.
De overgrote meerderheid vindt de advertenties passen bij hun dagblad. Maar liefst 83 procent ziet een match van reclame en de krant. Eén op drie vindt het zelfs prettig om meer te weten te komen over de adverteerder of het aanbod uit de advertentie.
Houding t.o.v. advertenties
Lezers staan positief tegenover reclame in hun krant, zowel digitaal als print
A22. Vind u de advertentie van [dit merk/dezeorganisatie] passend bij [titel]? A23. Vond u de advertentie een storende onderbreking van het lezen van de krant? A24. Zou u het prettig vinden om (online) meer over [dit merk/deze organisatie] te weten te komen?
Basis: Lezers van de zaterdagkrant in week 8, 2023 n=198 (papier), n=199(digitaal)
© Ipsos 2023
Meer digitale lezers hebben interesse om (online) meer te weten te komen over een advertentie.
Met 33 procent is het aantal geïnteresseerde lezers zelfs de helft hoger dan bij de gedrukte krant. Dit biedt de adverteerder uiteraard een hogere kans op respons, zeker als je online kunt reageren.
Respondenten antwoorden dat zij waarschijnlijk in actie zullen komen bij reisadvertenties en tickets voor concerten, theater en voorstellingen. Ook het online aanbod van producten en boodschappen prikkelt de lezer tot reactie.