Waarde digitale krant vergeleken met printeditie
De digitale krant wordt relatief vaak door jongere doelgroepen gelezen, vooral onder digital only-lezers. Zij zijn relatief hoog opgeleid.
Aandachtig gelezen
De digitale krant kan op aandacht rekenen. De lezer trekt 25 minuten uit voor de digitale editie uit en de meerderheid leest de helft van de pagina's of meer.
Reclame passend bij de krant
Lezers van print en digitaal vinden de advertenties passend bij de titel. De digitale lezer is mild over de rol van reclame; zij vinden reclame in de krant doorgaans niet storend.
Impact advertentie even groot als in print
Het onderzoek geeft ook inzichten in de impact van de advertenties. Daaruit blijkt dat als de krantenlezer een pagina van de digitale krant eenmaal heeft gezien, de trefkans van een advertentie vergelijkbaar is met de printeditie.

Wie leest de digitale krant en waarom?
De digitale krant wordt meer door jongere doelgroepen gelezen. Lezers van de papieren krant hebben doorgaans een wat ouder profiel. Het uitsluitend digitaal lezen van de krant komt het meest voor onder 13-35-jarigen.
De digitale lezers zijn relatief hoog opgeleid. Verder wordt de digitale krant in alle sociale klassen gelezen in tegenstelling tot printlezers – in deze groep is de hoge sociale klasse zwaar vertegenwoordigd.
De digitale krant lezer is een fervent internetgebruiker. De printlezer kiest naast de krant vaker voor traditionele media zoals TV en radio.
Wanneer wordt de digitale krant gelezen?
De digitale krant wordt de gehele week door gelezen, echter iets vaker doordeweeks. De papieren krant wordt juist vaker op zaterdag gelezen. 35 procent van de krantenlezers leest doordeweeks uitsluitend de digitale editie. In het weekend is dat 31 procent.
Qua dagdeel is er bij de digitale krant geen afwijking te bespeuren. Net als bij de gedrukte editie is de ochtend het meest populaire dagdeel om de krant door te nemen.
Wat is de kwaliteit van bereik van de digitale uitgave?
De gedrukte krant staat bekend als een medium dat intensief wordt gelezen. De digitale krant doet daar niet veel voor onder. De lezer trekt doordeweeks 22 minuten voor de digitale krant uit. In het weekend is dat een half uur. Ook het aantal gelezen pagina's is bij een digitale uitgave aanzienlijk; ruim zes op de tien lezers bekijkt de helft van de pagina's of meer.
De onderstaande quote van een respondent uit het Ipsos-onderzoek geeft een goede illustratie van het specifieke leesgedrag van de digitale editie.
“ Fijn om op de hoogte te zijn van het nieuws, maar geen tijd om alles te lezen, dus koppen lezen en dan selecteren welke artikelen ik volledig lees ”.
Vrouw, 52 jaar, lezer van een doordeweekse digitale krant
Wat is de impact van adverteren in de digitale krant?
De digitale krant wordt dus aandachtig gelezen, zij het iets minder intensief dan de gedrukte krant. Het opmerken van advertenties wijkt volgens het Ipsos-onderzoek niet significant af van de gedrukte editie. De digitale krant wordt minder volledig gelezen, maar als de pagina eenmaal geopend is, is de kans om de advertentie te zien even groot als bij de papieren krant.
Eenmaal op de pagina van de krant, hebben de digitale lezers een gelijke kans om een advertentie te zien.
Positief is de houding van lezers ten opzichte van de advertenties in de digitale krant. De digitale lezers vinden net als de printlezers reclame passen bij de krant en niet snel storend. Op dit punt wijkt deze positieve uitkomst af van internetreclame die vaker als verstorend of onderbrekend wordt ervaren.
Meer weten over advertentie
Er zijn ook verschillen met de gedrukte krant. Veel digitale lezers hebben interesse om (online) meer te weten te komen over een advertentie. De website of de aanbieding van de adverteerder is immers binnen een muisklik in beeld.
Slechts een kleine groep lezers geeft aan advertenties te willen overslaan. Dit is niet anders dan bij de papieren krant.