Logo NDP Nieuwsmedia

Conclusies onderzoek naar digitale krant

De digitale krant heeft meerwaarde door pluspunten van digitale media (de editie is altijd en overal beschikbaar) en kenmerken van de gedrukte krant (betrouwbaar, diepgang en vertrouwd).

1. De digitale krant trekt een jonger publiek

De digitale krant trekt een ander publiek dan de papieren krant. De lezers van de digitale krant zijn jonger en hoogopgeleid. De digitale krant wordt binnen alle sociale klassen gelezen. De digitale krantlezers gebruiken vaker sociale media, terwijl de lezers van papieren kranten juist relatief minder sociale media consumeren.

2. Op andere plekken gelezen, maar niet vluchtig

De digitale krant wordt vaker buiten de huiskamer gelezen en vaker onderweg. De digitale editie wordt verder de hele week gelezen, maar iets vaker doordeweeks. Het aantal gelezen pagina's uit de digitale editie is aanzienlijk; de meerderheid leest minstens de helft van de digitale krant. De leesduur is doordeweeks gemiddeld 22 minuten, in het weekend een half uur. Lezen is net als bij de gedrukte krant populair in de ochtend.

3. Voordelen van digitaal en print

De digitale krant heeft de voordelen van digitale media en ook de kwaliteit en betrouwbaarheid van de papieren krant. Lezers van de digitale krant genieten van het lezen en zijn positief over het medium. Je kunt de digitale krant overal kan lezen. Men is niet afhankelijk van tijd, plek of bezorging. Daarbij is de digitale krant goedkoper en milieuvriendelijker.

Vergeleken met andere digitale mediavormen is de digitale krant altijd beschikbaar, makkelijk doorzoekbaar, van goede kwaliteit en betrouwbaar.

4. Ook een prikkelend advertentiemedium

De digitale krant wordt iets minder intensief gelezen dan de gedrukte variant. Maar eenmaal op een pagina van de krant beland, is de kans om de advertentie te zien even groot als bij de gedrukte krant.

Digitale en printlezers vinden de advertenties passend bij de titel en niet snel storend. Slechts een kleine groep lezers geeft aan advertenties te willen overslaan. Dit is niet anders dan bij de papieren krant.

Meer digitale lezers tonen interesse om (online) meer te weten te komen over een advertentie. Vooral het reisaanbod, theaters en concerten en webwinkels kunnen op conversie rekenen.