Logo NDP Nieuwsmedia

Digitale krant verjongt het lezerspubliek

De veelgelezen digitale edities van de dagbladen trekken overwegend jongere lezers aan. Dat blijkt uit een onderzoek van NDP Nieuwsmedia uitgevoerd door Ipsos.

Relatief veel jongvolwassenen (20-49-jarigen) lezen de digitale krant, de onlineversie van de gedrukte krant. De groep die de krant uitsluitend digitaal leest is het jongst.

Ook de groep die deze digitale versie combineert met de gedrukte krant is gemiddeld jonger dan de printlezers. Bij deze combinatielezers is de gebruikersgroep van 50- tot en met 64-jarigen het grootst.

Dagbladlezers verdeeld over gedrukte en digitale editie

De groep die uitsluitend de digitale krant leest is relatief jong

13 - 19 jaar
20 - 34 jaar
35 - 49 jaar
50 - 64 jaar
65+ jaar

© Ipsos 2023

Ander profiel digitale lezer

Het lezersprofiel wijkt ook op andere punten af. De lezers van digitale kranten zijn hoger opgeleid en zijn te vinden in alle sociale klassen. Daarnaast verschilt ook de mediaconsumptie van deze groep. De digitale lezers maken minder vaak gebruik van traditionele media en zijn veel op internet actief.