De digitale krant in vernieuwende studie onder de loep
Vorige jaar heeft onderzoeksbureau Ipsos voor NDP Nieuwsmedia onderzoek gedaan naar de ervaringen van de lezer met de digitale krant. Deze digitale kopie van de krant is de afgelopen jaren snel in populariteit gegroeid. Bij veel mediaprofessionals is er echter nog weinig bekend over dit relatief nieuwe mediumtype. Alle reden dus om de digitale krant onder de loep te nemen.
Het speciaal voor dit doel ontwikkelde onderzoek geeft antwoord op de volgende vragen:
- Wie leest de digitale krant en waarom?
- Hoe wordt de digitale krant gelezen en waar?
- Wat is de beleving van de digitale lezer bij deze dagbladuitgave?
- Wat is de perceptie van reclame en de impact van adverteren in de digitale krant?
Voor de antwoorden maakte Ipsos gebruik van NMO NPM 2023-I. Dit printbereikonderzoek was gebaseerd op 17.822 Nederlanders van 13 jaar en ouder. De respondenten werden gevraagd hoe zij de content hebben gelezen: in de digitale krant of via de website, app of social media. De analyses van deze studie zijn gebaseerd op het (digitaal) lezen van alle landelijke en regionale dagbladen.
In dit NMO-onderzoek gaven 12.200 mensen aan de digitale krant te hebben gelezen. Dat is 68% van alle Nederlanders van dertien jaar en ouder.
Aanvullende enquête
Aanvullend heeft Ipsos een online vragenlijst verzonden naar 537 respondenten uit NPM 2023-I. Het ging om lezers van drie representatieve dagbladtitels.
De krantenlezers kregen vragen voorgelegd over hun leesgedrag, de binding met de titel en de beleving van advertenties. Om de impact en perceptie van de advertenties te achterhalen zijn vier advertenties uit de zaterdagskrant voorgelegd.
